ماشین سازان واناپرس

کارخانه صنعتی واروژ پیرعلی

Follow Us On Social Media

گفتگو با واروژ پیرعلی

مصاحبه هفته نامه اقتصاد و نمایشگاه با واروژ پیرعلی مدیر عامل شرکت ماشین سازان واناپرس

از تاریخچه شرکت وانا پرس بگویید.
شرکت سهامی خاص وانا پرس در سال ۱۳۵۵ در ابتدای جاده آبعلی جنب باشگاه تهران جوان توسط بنده تاسیس شد و شروع به ساخت قالب ها و دستگاه های قوطی سازی کرد. در سال ۶۸ آن کارگاه کوچک تبدیل به کارخانجات صنعتی واروژ پیرعلی در محل فعلی کارخانه شـد و در سال ۱۳۸۲ هم به علت گسترش بیشتر کار، این شرکت تبدیل به شرکت سهامی خاص واناپرس گردید.

چه محصولاتی را تولید می کنید؟

شرکت واناپرس نخستین سازنده خط تولید قوطی های فلزی است. این شرکت دستگاه های مختلفی مانند قیچی گیوتین برای برش ورق با امکانات تنظیم سریع و آسان، امکان برش هایی با تنظیم و زوایای دلخواه و امکان برش اشکال نامنظم مثل چند ضلعی را تولید می کند.
دستگاه های تولید سر و کف قوطی شامل قیچی گیوتین، نوار نقاله یا جمع کن، کرلر، پرس ضربه ای همراه با فیدر و ضایعات گیر، لاستیک زن نازلی و لاستیک زن استامپی و کوره خشک کن از محصولات این شرکت است.
پرس ضربه ای (مکانیکی) برای ساخت سر و کف قوطی و دیگر محصولات قالب های سمبه، ماتریس و کششی و فیدر (تغذیه کننده) همراه با شوت کن (ضایعات گیر) برای ساخت سر و کف قوطی و دیگر محصولات قالب های سمبه و ماتریس و نوار نقاله و جمع کن برای انتقال سر و کف قوطی ها به کار می رود.
همچنین ما کرلر چهارگوش برای کرل کردن (خم کردن) لبه های سر و کف قوطی های چهارگوش، کرلر گرد برای کرل کردن (خم کردن) سر و کف قوطی های گرد و استوانه ای، لاستیک زن استامپی برای لاستیک زنی سر و کف های قوطی را تولید می کنیم. کوره خشک کن برای خشک کردن لاستیک آب بندی و قالب ها برای فرمینگ، برش و ساخت قطعات سمبه ماتریس و کششی کاربرد دارد.
دستگاه تولید بدنه قوطی دیگر محصول این شرکت است که شامل قیچی غلطکی، رول کن (لول کن)، فرم دهنده بدنه قوطی، درز جوش، لاک پاش درز جوش، مارک زن یا خط انداز چند ضلعی، فلنج کن یا لب برگردان گرد و دربندی می شود.
قیچی غلطکی برای تبدیـل ورقه به تسمه، رول کن (لول کن) برای رول کردن اولیه ورق قوطی، درز جوش برای جوش دادن ابتدا و انتهای ورق بدنه قوطی و لاک پاش درز جوش برای ایجاد پوشش بر روی محل اتصال دو لبه ورق پس از جوش خوردن کاربرد دارد.
همچنین فرم دهنده بدنه قوطی (چهارگوش کن) برای چهارگوش کردن بدنه قوطی ها، مارک زن یا خط انداز چند ضلعی برای نقش اندازی قوطی های چند ضلعی، مارک زن یا خط انداز گرد برای نقش اندازی قوطی های گرد، فلنج کن یا لب برگردان چند ضلعی برای فلنج لبه های قوطی های چند ضلعی، فلنج کن یا لب برگردان گرد (توپوز) برای فلنج لبه های قوطی های گرد و دربندی (اتوماتیک و نیمه اتوماتیک) برای دربندی قوطی های چهارگوش و گرد کاربرد دارد.

آیا در نمایشگاه امسال محصولات جدیدی را هم معرفی کرده اید؟
بله؛ دستگاه جدیدی را به عنوان دربندی حلب به نمایشگاه آگروفود آورده ایم و این دستگاه با این ویژگی ها برای نخستین بار در ایران تولید شده است. در واقع این دستگاه به صورت تمام استیل طراحی شده و می تواند یکی از مشکلات اصلی کارخانجات را حل کند. به این ترتیب که مثلا تولیدکنندگان خیارشور و پنیر از این مشکل رنج می برند که در هنگام کار، آب روی دستگاه می ریزد. این آب به تدریج سبب زنگ زدن دستگاه شده و در نتیجه هر یک سال یا دو سال سرویس کردن دستگاه ضروری است. ولی با توجه به استیل بودن تمام قسمت های این دستگاه، در عمل 20 سال این دستگاه نیازی به سرویس ندارد. دربندی استیل یکی از بهترین و پر استفاده ترین محصولات واناپرس می باشد.

آیا از لحاظ فنی محصولات شما با نمونه های خارجی برابری می کند؟
بله؛ دستگاه های ما از روی نمونه های خارجی ساخته شده و البته با توجه به نیاز مشتریان در ایران یک سری تغییراتی روی آن داده و بهینه کرده ایم. برای مثال این تغییرات سبب اتوماتیک عمل کردن دستگاه می شود. نکته مهم دیگر این که هر چند کیفیت دستگاه ما با مشابه خارجی برابر است، اما قیمت دستگاه خارجی هفت تا هشت برابر است.

مشتریان محصولات شما بیشتر چه شرکت هایی هستند؟
اکثر کارخانجات تولید رب، پنیر، خیارشور، صنایع لبنی، صنایع روغن های خودرو و هر صنعتی که با قوطی سر و کار داشته باشد از مشتریان ما محسوب می شوند.

صنعت قوطی سازی چه قدمتی دارد و موضوع توجه به محیط زیست در این صنعت چگونه است؟
صنایع قوطی سازی فلزی یک راه طولانی از سطح پایین تولید چند قوطی در روز تا تولید هزاران قوطی در دقیقه را پیموده است. این صنعت برای تکامل یک دوره 200 ساله را برای رسیدن به توانایی جوابگویی تقاضاهای رو به افزایش برای بسته بندی محصولات با کیفیت بالا طی کرده است.
صنایع قوطی سازی در ایران مسیر تکامل را با تحمل سختی فراوان پیموده است تا امروز بتواند مسئولیت خود را در اقتصاد و تامین معیشت میلیون ها نفر که در زندگی مستقیم و غیرمستقیم به قوطی وابسته هستند، انجام دهد.
امروزه در ایران از قوطی بیشتر در صنایع غذایی و رنگ سازی و مواد شیمیایی و کود، پوشاک، اسباب بازی، لوازم التحریر و … استفاده می شود. میزان استفاده از قوطی امروزه در صنایع غذایی بسیار است که پیش بینی می شود در آینده این نقش باز هم پر رنگ تر شود.
از آنجا که این قوطی ها از مواد قابل بازیافت تهیه می شوند برای محیط زیست مناسب تر هستند و دارای قابلیت سازگاری بیشتری در مقایسه با پلاستیک بوده و این سبب شده افرادی که طرفدار صنایع بازیافتی هستند به استفاده از قوطی های فلزی روی بیاورند.